Go digital
May 26th, 2009
av Jenny Stjernströmer Björk

I majnumret av Fast Company är det under avdelningen Fast Talk korta intervjuer med fem förändrare av bokbranchen i USA.
I stort sätt lyfts exakt samma idéer upp som innovativa här hemma. En virtuell bokklubb, ett förlag med ambition att jobba "nytt" där man delar 50/50 förlag och författare, ett print-on-demand företag och ett barnboksförlag som vill implementera boken i den virtuella världen genom att få barnen att lösa ett visst antal gåtor. Jag slås av hur samma lika det är överallt. Att de idéer som anses nya och spännande är globala. jag slås också av att jag tycker att det känns som gammal skåpmat. Nja, inte riktigt kanske men nästan. Varför är det så?

Det enda som verkligen fångade mitt intresse var intervjun med Steve Haber chef för Digital reading på Sony. Det kan bero på att jag är stolt ägare till en Sony e-reader som följer med varje dag i min handväska. Men jag tror framför allt att det beror på att den förändrat mitt sätt att läsa, att den är så j-kla bra och att jag om jag ska välja hellre läser på den numera än i en pappersbok.

Han säger såhär angående motståndet hos konsumenter:

"When I headed Sony's U.S. digital imaging division, people said "I don't like digital. I like the warmth of film." And then we continued to improve the product. Now Americans buy 40 million digital cameras each year. The book is really perfect for the same technology shift. It's paper, it's heavy, it's environmentally taxing. When we introduced our Reader, the biggest resistance I heard was, "I like the smell of books, and I like the smell of paper. I can't go digital." That was the confirmation for me that this change will happen. If the smell of paper is the biggest push back, then we're good to go."

http://www.fastcompany.com">http://www.fastcompany.com