Händer i Polen och Finland
June 04th, 2009
Av Tiina Kristoffersson (Stilton Finland)

Hälsningar från Warszawa där jag var på besök hos polska förläggare. Hjärtliga och välvilliga människor med genuint intresse för god litteratur! Som alla andra har även den polska bokbranschen drabbats av den ekonomiska krisen. Förläggarna är försiktiga och vill satsa på starka författare. Tur då att vi på Stilton har så starka författarnamn. Dessutom klagar de på att bokhandeln, eller rättare sagt en viss bokhandelskedja, inte betalar dem i tid. “Vi köper rättigheter, producerar böcker och marknadsför dem men inte får vi pengar för det”, sa en av förläggarna. Själv tycker man ju att förläggarna bör i ett sådant läge kollektivvägra sälja böcker till kedjan men polackerna verkar inte tänka så, vilket påminner mig faktiskt lite om tiden länge sedan då jag jobbade ett tag i det nystartade Ryssland. Där var det inte alls självklart att arbetarna fick sin lön varje månad men ändå fortsatte de komma till jobbet varje morgon. (Och med denna lilla anekdot menar jag inte jämföra Polen med Ryssland. Det vore inte så populärt, insåg jag rätt snabbt under min resa.)

Från Polen till lilla Finland där den första statisktiken om årets bokförsäljning kommit ut. Enligt Förläggarföreningen har bokförsäljningen sjunkit med hela 15 % jämfört med förra året. Mest sjunker sakprosan (-20 %) samt barn- och ungdomsböckerna (-32 %). I höstas när jag läste finska nyheter så var förläggarna fulla av tillit inför det hårdnade ekonomiska klimatet. Bokbranschen klarade sig fint förra lågkonjunkturen, den kommer att klara sig nu också, hette det då. Själv var jag tveksam. Marknaden 2009 kan knappast jämföras med 90-talets början, då få av oss hade möjlighet att se på tiotals tv-kanaler, lyssna på ett brett utbud av radiokanaler och surfa på nätet dygnet runt. Min son, som inte ens var född när lågkonjunkturen sist slog hårt mot Finland, spelar hellre Sims än läser böcker förutom när det är jag som läser högt för honom. Tillsammans med annan media tävlar boken om tiden. Och tid har vi alla bara 24 timmar om dygnet.

Men inget ont som inte har något gott med sig. Skönlitteraturen ökar med 10 % jämfört med året innan. Mitt i den ekonomiska krisen har Elisa, en av Nordens ledande teleoperatörer, bestämt sig att lansera mp3-ljudböckerna till sina mobiltelefonkunder. I Sverige har man haft den här tjänsten sedan en tid tillbaka, men i Finland är det först nu som vi kommer att kunna ladda ner ljudboken smärtfritt i våra mobiltelefoner. Det är spännande tider vi lever i och jag är övertygad om att de elektroniska möjligheterna kommer att föra med sig positiva saker till bokbranschen. Vem vet, kanske lyckas man även nå en och annan läsare som inte köper en tryckt bok genom de nya bokformerna? Och går det riktigt fint så får vi i nästa års nyheter läsa om en uppgång på den finska ljudboksmarknaden.

Bild: I Virgins affär i Warszawas flygplats tävlar boken om hyllplats med andra mediaprodukter.